tisdag 28 april 2009

Hur jag väljer parti i sametingsvalet

Jag är en av väldigt många osäkra sametingsväljare & nu ska jag redovisa lite om hur jag närmar mig det parti som ska få min röst...
Eftersom Sametinget som parlament inte har någon direkt makt, ingen beslutanderätt & partierna överlag är många & rätt så tandlösa med bleka & otydliga partiledare så tänker jag använda mig av de 5 tipsen som jag fick höra i söndags (tipsen finns listade i gårdagens inlägg härnedanför)
  • Guovssonásti är partiet med den absolut bästa (& enda) gratisprylen jag fått: en supersnygg giella / lassoögla. Punkt nr 4 från tipslistan.

*

  • Sámiid Riikkabellodat är partiet från vilket en både trevlig, smart & snygg politiker (Lars Marcus Kuhmunen) ringde mig förra veckan när jag var i Umeå & faktiskt lovade att han skulle jobba för ett samiskt hus i Stockholm om jag lade min röst på honom. Punkt nr 1, 2 & 3 från tipslistan.

*

  • Albmut är partiet från vilket jag haffade en trevlig, smart & snygg politiker (Peter Rodhe) via telefonen & snackade lite ditt & datt. Vet inte vad han lovade mig, men han är en smart & bra typ, det vet jag & han läser min blogg ibland vilket åxå är ett plus. Punkt nr 2, 3 & 5 från tipslistan alltså.

Bra nu har jag alltså bara tre partier att välja mellan, men det är ju ingen riktig brådska än så jag väntar lite till innan jag bestämmer mig :)

11 kommentarer:

Inge sa...

Ett sätt att välja parti är att titta i svarstabellerna som Nuorat och Samefolket har publicerat i sina senaste nummer. Sätt plus- och minuspoäng på varje svar du gillar eller ogillar och summera sedan varje kolumn.

Men frågorna var kanske fel?

Lotta sa...

Tjena Inge :)
Jo ditt sätt är bra, & jag gillar verkligen tabeller & sammanställningar, & tidningarna ligger här på golvet... & jag har kikat i dom åxå. Men jag har svårt att se så allvarligt på ett sameting utan makt... så det parti som lovar mig ngt riktigt bra... tex en riktigt stor nordsamisk/svensk - svensk/nordsamisk ordbok dom får min röst direkt ;)

Lotta sa...

För mig känns det här valet nog mest som en kul grej faktist, så egentligen borde politikern med bästa humorn få min röst... men vem skulle d va ???? !!!!

Mattsa sa...

Hmmm, ja det räcker inte med att vara smart och snygg, man måste ju tyvärr ha charm också ;)

Förresten så lovar jag att tryckningen ska komma igång igen av nordsamisk ordbok! Nu har det tagit åtta år!

(Hmmm, hur ska man ordna det via Sametinget?)

Lotta sa...

Hoppsan, där knep du nog åt dej ett val-poäng till va ! Bravo :)
Det skulle bli ruggigt charmigt om ditt parti lovade att fixa en ordbok som gratispryl ... då skulle ni vinna stort !!!
:)

Mattsa sa...

Ja, det kanske kan bli nästa vals stora gimmick. En svensk-nordsamisk ordlista som hänger i en nyckelring :)

Lotta sa...

Vetu det KAN faktiskt funka... om man slänger in ordboksfilen på ett znyggt USB-minne... vips har man fått en ordboks-nyckelring.. värsta bästa grejjen :))))

stella sweden sa...

tro inte på allt vad de "smarta U snygga" säger...tro på det du vill...puss!

Lotta sa...

Stella, du är klokast av dom alla :)
Puss tebax !

Mattsa sa...

DET var en otroligt bra idé!
Hmmm, hoppas ingen snor idén till nästa val :)

Lotta sa...

:)
Partiet som ger bort Znyggaste USB-minne med Zmartaste innehåll vinner nästa val kan man väl sia om då :)