söndag 26 april 2009

I bilradion mellan Umeå & Högakusten-bron :) Sametinget reds ut i Baján

På bara en timma lyckas John Tomas Idivuoma räta ut fler frågetecken om Sametinget än någon annan någonsin gjort förr!!! Den 17:e maj är det sametingsval & det börjar bli dax att hitta ett parti att rösta på nu & här fick jag den bästa guiden hittilis om vad Sametinget egentligen är & lite stöd i hur jag kan tänka när jag ska välja det bästa partiet för mej. Äntligen någon som försöker göra detta virrvar lite tydligare !!! John Tomas, Nils Henrik Sikku & ruggigt bra musik guidar här i något som är nära nog omöjligt att förklara :)

John Tomas tipsar om hur du kan välja parti :

  • Fokusera på vad politikerna konkret kan åstadkomma nästa mandatperiod
  • Rösta på den politiker som verkar trevligast
  • Rösta på det parti som har snyggast ungdom (eller gamling) på listan
  • Rösta på det parti som har bästa gratispryl
  • Nils Henrik Sikku´s tips: Hugg närmaste politiker & fråga va den tänker göra under kommande mandatperiod & hur den kan tänkas tillfredställa just dina behov

på sidan sametingsvalet.se kan vi läsa mer &

lyssna på programmet igen & kolla låtlistan & lite annat...

Ja, jag tror snart jag kan bestämma mig hur jag ska rösta nu & då ska jag förklara här hur jag tänkte... men inte idag. Nu ska jag njuta av Stockholms sommarnattsvärme som omväxling till snön i Kiruna som jag lämnade väldigt tidigt imorse :)

5 kommentarer:

Anonym sa...

coolt program!
/Q

Mattsa sa...

Lotta! Välkommen tillbaka!

Skönt att höra att du fått tips om hur du ska rösta. När du bestämt dig sjunker antalet osäkra väljare från 5423 till 5422 :)

Lotta sa...

Q : Ja eller hur :)

Mattsa : Tack ska du ha, d kändes najs å komma tillbax till sommaren i Sthlm :)
Ja ditt parti har fortfarande chansen å bombardera mig med snygga gratisprylar för jag har inte lagt min röst ännu :)

Nils sa...

Hej du, finns det som POD att ladda hem? Så man kan lyssna på det on the goooo

Lotta sa...

Hej Nils,
Jag kan inte hitta nån POD-variant.. det hade verkligen varit perfekt om det fanns... jag ska kolla vidare... men annars är det värt att softa en timma i soffan hemma bara för att lyssna på den här sändningen :)