lördag 15 november 2008

Dagens bok - Ávdnasis duodjin - Gunvor Guttorm & Solveig Labba :)

mjukslöjdsterminologiord på nordsamiska
Alldeles imponerad blev jag när jag idag fick denna boken i min hand. Tydligt & snyggt & med stadieväxlingen utsatt, lixom att det är markerat om ordet är ett substantiv, verb, adjektiv eller adverb.. fina & skojiga skisser och en förklarande mening på samiska som tydliggör vad orden betyder. Att ordens betydelse inte är översatt till svenska, norska eller engelska gör ju inte boken särskilt tillgänglig för icke samisktalande, men den är skriven för slöjdstuderande elever i första hand kan jag tänka & det är ju snyggare & renare utan några översättningar i själva boken. Jag tycker nog ändå att det är synd att man inte har med några översättningar till svenska & norska i registret, det hade höjt boken ett par snäpp till.

DAT förlag: www.dat.net

2 kommentarer:

stella sweden sa...

...hoppas att jag snart har en annan intressant bok i min hand...
;)

Lotta sa...

åå shit va blir nervös :)