söndag 23 november 2008

HELVETTE... YES !!!

Lördag morgon: Vaknar tidigt & tittar ut. Det snöar & är galet vackert. Sätter på datorn som säger upp sig totalt & vägrar fungera. HELVETTE!!!! Går ut & halkar iväg några kvarter i fina vintervädret för & gå på retorikseminarie. Sametinget hade ordnat en tjejhelg i Stockholm för samepolitiker & politiskt intresserade kvinnor. Kul kul kul!!! Två fullspäckade dagar där vi blev serverade en profsig & inspirerande duo. Först ut var Lars JO Larsson som talade om retorik & mediakontakter & sen kom Aili Keskitalo & berättade om kvinnor i samepolitken utifrån sin erfarenhet som den första kvinliga sametingspresidenten i Norge & ledare för NSR.
*
Lördag kväll: Halkade hem en kort sväng för & kolla om datorn frisknat till. HELVETTE!!! Den är död. Tillbaka till hotellet för att äta middag med kursgänget. Någon vill att vi ska gå på karaokebar & sjunga & jag utses till guide i stockholmsnatten. Som nöjesguide så har jag dock full makt att styra bort karaokekvällen & vi hamnar istället på en najs bar i mina hoods:)
*
Lördag natt: Kommer hem & sätter på datorn för ett nytt försök. HELVETTE!!! Den är fortfarande död & jag bestämmer mig för att jag ska få köpa en ny & förbannar mig heligt för att jag inte har gjort någon backup...
*
Söndag morgon: Vaknar & det är fortfarande snö :) Halkar ner till kurshotellet & fortsätter kursa. Det finns så mycket bra att säga om den här helgen, allt vi fick lära oss & alla bra människor jag träffade, men jag ska inte tjata vidare om det nu.
*
Söndag kväll: Kommer hem. Sätter på datorn. HELVETTE!!! Den är fortfarade död. Jag har nu ingen TV, ingen dator, ingen bok att läsa... jag blir tvungen att diska. Sätter på datorn igen. YES!!! Den startar motvilligt & säger några otäcka saker om alvarligt fel, men den funkar. Jag rensar, kör en virussökning & gör backup på allt. Livet är härligt igen & nu ska jag packa för ett tvådagars jobb på en borg i skärgården. Det stormar ute så jag ser faktiskt inte alls fram emot bil & båtturen imorgon... men vad gör man inte för en natt på fästning...
*
Summa: Jag tänker köpa ny dator iallafall :)

3 kommentarer:

stella sweden sa...

Jeezus, vet hur de känns om de är nånn tröst? Heeela söndagskvällen VÄGRADE den koppla upp sig mot nät...o jag tänkte som du HELLVITTE...nu måste jag diska istället! Men gav mig inte o SEEE till slut så!

(har heller ingen tv)

stella sweden sa...

Pssst...de stormar ju o då brukar båtarna snällt stanna hemma...

Lotta sa...

Datorn funkade inte imorse heller... men nu har jag ju backupat... så va fan..

Det blev en gaaaalen färd i snöstorm.. båten stod snällt å vänta på oss... å vi kom mé...så nu sitter jag i fästningen & dricker kaffe iväntan på kvälls-skiftet :) Men jeeeeeesus vilken färd & vilken snöstorm... Det bästa é iaf att nätet funkar härute .. å det är gaaaalet vackert :)