fredag 8 december 2006

Fan & Hans Moster... eller.. !

Igår var jag på teater & såg Jösses Flickor med en vän.... det var en kväll som egentligen var vikt för samiska studier, men när vännen ringde & lockade med fribiljetter så var jag inte sen att haka på.. det finns ju tid att plugga senare på kvällen tänkte jag stilla.. kan ju inte va mer än typ en timmes föreställning.. Vad jag inte visste var att pjäsen var en mastodont-variant på 4 timmar!!!
Första akten verkade vara en variant på original-pjäsen från 74, den behandlade satans viktig historia... känns absurt att det inte alltid funnits rösträtt & rätt till fri abort för kvinnor.. fyy faan !Men snälla nån, inte behöver jag se 2 timmar av en gammal pjäs bara för det.. nej nej , lite Fast Forward, snabbgenomgång hade jag uppskattat! I andra akten tar en dotter-dotter oss med framåt i tiden till typ idag.. från jösses flickor till jösses fittor , & nu är jag mer itresserad, även om jag inte riktigt pallar med sångerna i den här akten heller... det är inte min grej... Flera kul poänger, & tiden gick fortare än i första akten... Jag hade råkat köpa med mej laktosfri, sockerfri & fettfri choklad åxå... man kan ju undra var chokladen blev av... inte så god men jag smaskade i mej under föreställningen, det gäller att fylla på med näring när man sitter på teatern en halv arbetsdag & förkovrar sig i kvinnornas rättighets-historia!
Jag lovar att jag kan köra en riktigt bra, men mycket kortare en-kvinnas-sammanfattnings variant på den här pjäsen som, kunde finnas som istället-val.. om man hade typ ½-timme till övers för politisk teater!
Nå, det kanske låter som om jag var missnöjd.... men näähäää, jag hade en fantastisk eftermiddag & kväll med vännen, åt en gudomlig sallad & jag fick faktiskt inte ont i baken där jag satt.. jag gillar att gå på teater, även om jag inte alltid är lyrisk över framförandet..... & vi har säker fått mer stoff att diskutera.... vännen & jag!

Inga kommentarer: