söndag 23 december 2007

GOD JUL! Språknämnden rekommenderar:

  • skriv isär: i dag, över lag, efter hand, före detta, i morgon
  • skriv ihop: alltför, återigen, häromdagen, ifall
  • använd som regel versalbokstäver för att ange Romerska siffror
  • bokstaven w tas som regel inte med i uppräkningen av det svenska alfabetet

Jag kom över ett ex av "Svenska skrivregler" utgiven av Svenska språknämnden och jag läser den med skräckblandad förtjusning.

Dom skriver om enkla och dubbla horungar i kapitlet om "markering av nytt stycke" vilket jag tycker är lite skojigt.

Jag är ju själv helt hopplös när det gäller stavning och jag kör konstant med överdriven särskrivning med bindestreck, för många utropstecken, för få eller för många punkter lite varstans, och jag hoppar över ord och använder & tecknet fast man inte ska... dessutom använder jag mig av versaler i början av en massa ord i rubriker fast man alls inte bör och så gör jag egna konstiga ord...

I dag har jag fått lära mig att det heter "öppenhjärtig" (inte öppenhjärtlig) och "omständlig" (inte omständig) så kanske kommer jag att skriva lite mera rätt (inte rättare) i framtiden. Det är iallafall kul att kunna slå upp... om utifallomatt man vill skriva rätt... och det kanske man vill... ibland.

Kolla in Språknämndens frågelåda vettja den var lite halvkul

God & Fridfull Jul

önskar jag Er alla!

/Lotta

6 kommentarer:

Anonym sa...

åhåj, trodde det hette idag.. men så fel man kan ha.. :D

Stina sa...

Julkram från Stina! fastän ni nog hunnit sticka när du läser det här.

Lotta sa...

Marina: Ja det trodde ju jag åxå... men jag tänker tolka det som en rekomendation... & fortsätta göra lite som jag vill :)

Stina: Julkram till dej från oss i Norberg !!! Vi är väldigt mätta nu :)

Anonym sa...

Språknämnden rekommenderar för övrigt att ordet "rekommenderar" stavas med två "m". :)
Gott nytt år!

Lotta sa...

Åå tack så mycké Anonym! Jag ska nu ändra d i rubruken :)

Lotta sa...

& Gott Nytt År på dej själv, anonyma språknämnden !!! :)