söndag 1 februari 2009

OMG jag har vävt 4 cm !

Jag hittade min skobandsväv som jag började med 2003 !!!!
Det går ju riktigt bra, även om det är lite drygt innan man kommer in i mönstret
för jag behöver titta på skissen hela tiden. Kul kul, fortare fortare !
Det här är mina gamla skoband som jag vävde för tio år sen (på mina coola dojjor som jag sytt & är ruggigt stolt över). De här gamla skobanden är lite dassiga & har fula tofsar tycker jag. Mina nya ska få snygga snygga tofsar som inte är så ruggigt blandade i färgerna. Skulle jag lagt upp väven idag hade jag inte varit så traditionell i färgvalet & lekt mer. Men det tar för lång tid att lägga upp nya, så jag ska se till att få de här klara inom en inte allt för lång tid nu ( de ska väl gå å få klara innan sex år har gått va !)
*
Det är egentligen inte det roligaste jag vet att väva. Det tar galet lång tid & det är inte så ofta jag använder skobanden egentligen. Men det är faktiskt otroligt bra att hålla på med när man har mycket att tänka på som man behöver vila huvudet ifrån. Perfekt, jag minns inte ett jota av vad som bekymrade mig imorse :)

8 kommentarer:

Lilla Eken sa...

Det ser HÄRLIGT pyssligt ut Lotta! Ursnyggt tycker jag. Tror att du ska köpa samma garn jag stickar sockor av och sticka ett par matchande sockor till stövlarna (som jag inom parentes fattar att du är STOLT över!).

Håller med om att sånt här småpyssel är toppen när man behöver rensa hjärnan. Speciellt om man behöver hålla reda på maskor eller mönster; man glömmer av det mesta annat man haft i huvudet. Hjälper jättebra om man har ont någonstans också. (Om det inte är huvudvärk förstås.. den brukar bli värre... ;-).)

Måste fråga en sak, om färgvalet:
Är inte färgerna traditionsbundna? Typ sockenindelade ungefär? Och mönstren då? Är det som islandströjorna, att varje familj har sitt eget mönster? Berätta!! :-)

Lotta sa...

Tack Iann! Ja nästa grej får bli å sticka snyggsockar :)

& angående färgerna å mönstren så är dom hur traditions-, plats- & könsbundna som helst, men jag tycker det skulle vara roligt att leka, blanda & använda andra färger som inte är så starka... jag har varit så traditionell & samlat på mej en massa mönster från alla fastrarna. Men nästa gång ska jag väva lite mer eget.

Mönstren som jag har är från Jukkasjärvi, pappas trakter & fasters mönster.

Jag får konsultera dij med sockorna när det blir dax ;)

stella sweden sa...

..ursnyggt! Varför går inte alla i sameskor för? Sånt tålamod du har Lotta! Imponerad....föresten...fint slut på boken...undras om det blir någon fortsättning? De där ungarna kan ju hitta på vad som helst!

;)

Lotta sa...

Thänx Stella-badoo :)
Ja vafan varför... snygga å praktiska som dom är... fast inte på asfalt, då är dom helt värdelösa om dom är handsydda & inte sulade. Lyxdojjor för väldigt speciella tillfällen & helst förvarade i frysen :/

Dom där kidsen var ju tänkta att fortsätta äventyra, men det projektet ligger tyvärr åxå i frysen eftersom den kompanjonen & jag inte jobbar ihop nuförtiden :P

Men du Stella, shit va jag blir glad att du gillar slutet... det är ju verkligen en ära att du har läst den !

Kram puss kram på Du !!!!

Roland sa...

Har vävt några band i min ungdom, inspirerad av Vifast Björklund.

Nu på gamla dagar har tänkt mig "lägga skoband" Har du någon aning om hur man lägger band? Eller känner du någon som kan tekniken?

Har letat på nätet men hittar inget.

Lotta sa...

Ja men nu har du hittat rätt person :)
Jag la ett par ursnygga trefälts-skoband till mig själv, men jag blev erbjuden så pass mycket pengar att jag sålde dom på direkten... jag tror inte att jag kommer orka göra det igen.. det tar ett tag att fläta i den bredden & längden.. men det är kul en gång iallafall!
Vad hade du tänkt dig för typ, har du någon förlaga eller ska du skapa fritt ?
Jag kan leta fram några skisser på några tekniker om du vill.
Kul !

Roland sa...

Jag tog en chansning och träffade rätt neida :-) Nu förstår jag varför det inte finns några lagda band att köpa.
Jag skall nog börja med något enkelt, tvåfärgade jokkmokksband eller nåt så jag kan lära mig tekniken.
Jag har lånat "ave, bátte ja vuoddaga" så det finns massor av förlagor.
Bra om jag fick några skisser så jag får en lite aning om hur man börjar.

Lotta sa...

Ja jag har hittad skisserna nu & jag ska fota dom.Det blir inte helt lätt att förklara det här, men spännande :)