söndag 7 februari 2010

Jokkmokksmarknad :)))

Påpälsad & på väg till marknaden

Glada författare står & säljer 100 nordsamiska verb som gick åt som smör :)
*
Nu är jag tillbaka i Kiruna efter en extremt bra marknadshelg. Jag har träffat så många fina människor. Gamla & nya kompisar har dykt upp i vimlet. Jag har fått höra så många fina ord & jag fick se de allra snyggaste skorna dansandes...
.
För åtta år sedan sydde jag nämligen ett par apsnygga nuvttagat (vinterskor), de var nästan svarta med en smal vit rand som liksom rann på översidan & på hälen... kort svart höstskinn som jag slaktat, berett & sytt med omsorg... ja kärlek var det nog... så jävla snygga blev de i formen. Jag blev klar med dem precis före en marknad (då för åtta år sedan) & blev erbjuden en riktigt fin kniv i utbyte av en kokett & chic slöjdare som fick ögonen på snyggskorna så fort de var klara... så jag bytte. Tog själv de där långhåriga skorna med lite flummigare stil. Snygga de åxå, men inte alls sådär fulländade. Jag har ibland nästan ångrat att jag gjorde det där bytet & tänkt att de nog inte finns kvar längre. Att de är utslitna & bortslängda förstås. Men nu när jag var i Jokkmokk & kollade in utelivet fick jag se att de där fantastiska skorna faktiskt fortfarande hänger med, pryder sin bärare & gör honom ännu lite snyggare. Jag fick se dem dansa som tokar. Jag fick höra att de bara används vid väldigt speciella tillfällen. Jag fick veta att de aldrig lånas ut. De var fortfarande så där snygga som jag mindes. Jag fick se att de verkligen lever :)))

4 kommentarer:

Marina sa...

åhåå, du skulle ju tatt en bild :P

Lotta sa...

Ja men jag var så överväldigad av ögonblicket att jag hade varken tanke eller tid med fotografering :P

Anonym sa...

du måste kom tillbaks till Jokkmokk snart Lotta

Lotta sa...

Tack, men det dröjer nog iallafall ett år innan jag landar i Jkm igen :)