fredag 9 november 2007

Sápmi på Nordiska Museets vis

Samlingen av samlat folk var riktigt härligt kvällen till ära & man fick verkligen det man skulle en sån här gång... sippa på lite bubbel, mingla runt & träffas & froteras, få sig en skymt av Prinsessan Viktoria & nalla lite på torrköttet. Själva utställningen hann jag inte hårdgranska, det var ju rätt trångt, men den bestod typ av slöjd & text (jag figurerade iof själv på en bild där & jag ser skitskraj ut, vilket jag säker åxå var, men en vänlig själ tyckt bara d var gullig... hm ). Jag kom iallafall fram till att museer är väl museer & det blir nog sällan så mycket rock´n roll utställning där, fast Lars-Ànte Kuhmunen & hans band spelade & var skitbra... verkligen bra & lyckat! Synd att dom inte kan vara där jämt & joika... som en levande istallation. Det är ju ruggigt snyggt med män i veckad kort klänning.. ja eller kolt som man ska säga, eller kilt som i Skottland... riktigt riktigt snyggt, fan att det ser så mycket tantigare ut på mej!

Slöjd är ju slöjd & jag börjar nog tyvärr tycka det känns lite dammigt & osexigt att kolla på, även om jag gillar själva hantverket... men.. det finns faktiskt EN riktigt bra anledning att besöka den nya samiska utställningen... på mingelfilmen i början får man sig en ordentlig titt på "The Sexiest In Sápmi´s" lite håriga bringa i v-ringad Tee! (grattis LM!)

*

Update: kolla in mingelbilderna hos Maria

3 kommentarer:

Maria sa...

Tack för igår gumman!

Maria sa...

... jag är trött som en nyfödd griskulting idag dock...

Lotta sa...

Tack själv raring ! Jag är pigg som en utsvulten tupp !