tisdag 7 mars 2006

Fråga Mig på Samiska !


Gästspelade på en kurs i samiska igår, betalningen blev en barrunda. En elev frågar:

  • Har du säng?
  • Hur stor säng har du?
  • Vart ska du gå efter kursen?
  • Ska du dricka brännvin där?

Gubbigt värre på min ära, jag hade kunnat svara på helt andra grejjer, typ: varför är Rosie Thomas så bra?, eller när föddes Elvis (fast det kommer jag ju inte ihåg). Ingen vågade fråga hur gammal jag är, eller så brydde dom sig inte, men min glädje av att kunna säga 39 på samiska gjorde att jag sa det iallafall (38 kom jag aldrig ihåg, inte alls dumt att bli äldre!) .

6 kommentarer:

Villle sa...

Ja mun gullen ikte soapmása, gii logai "Bures, mu namma lea Máhte, Mun máhtán sámegiela, ja mus lea elefantanjunni buvssain." Dat gal lei ilá ollu munnje. (Moddján goit.)

Lotta sa...

Jo, tur att det inte var en fråga iallafall... bara ett idiotiskt påstående... inte mycke att le åt direkt!

Villle sa...

hade du kontakt med några bloggare i jokkmokk?

Lotta sa...

Excuse me pleace! Säg vad det är du vill, and ask me nicely vettja!

Maria sa...

Man ska aldrig svara på frågor om sängar och sprit!!!

Lotta sa...

Nä inte på samiska o inte på småländska heller va!