fredag 16 mars 2007

Nyponsoppa med Glass & Mandelbisvier ...

Det är ju så galet barnsligt gott... & idag festade vi till lite.. varför äter man inte detta oftare? Snygg färg åxå... kom att tänka på att jag inte har en aning om hur man gör nyponsoppa... visste inte ens om den är gjord av nypon.. eller om det bara kallas så för att det har en.... nyponfärg.. Jag var iallafall tvungen att kolla upp.. & nu vet jag... Man plockar riktiga nypon... rensar dom & kokar & passerar & tillsätter socker, potatismjöl & citronsaft... innehåller tydligen massor av C-vitaminer ... nyttigt som tusan... & gott..... särskilt om man slänger i lite glass & torrfoder (mandelbisvier)
*
Här kommer ett recept på nyponsoppa:
3/4 liter färska nypon
1,5 liter vatten
1 - 1,5 dl strösocker
1-2 mska potatismjöl
Citronsaft

Kärna ur nyponen.
koka dem mjuka och passera dem.
Späd den passerade massan så att den uppgår till 1,25 liter.
Smaka av med sockret.
Rör ut potatismjölet med några msk kallt vatten.
Häll det i nyponmassan och rör om.
Låt allt få ett mycket hastigt uppkok.
Smaksätt eventuellt ytterligare med citronsaft.
*
Eller kör med pulver-soppa.. det gjorde jag..

4 kommentarer:

Maria sa...

Nyponsoppa med glass är det enda jag äter när jag är sjuk... det enda som jag inte mår dåligt av... det enda som håller mig vid liv... i de svåraste stunder!

Jag tycker att man borde adla nyponsoppa med glass och mandelbiskvier!

Och så mumsfillibabba!!!

Lotta sa...

Ja & man borde äta det även när man inte är sjuk... upptäkte jag !

Anonym sa...

Ett par år i rad har jag plockat nypon. Jag vill ju så gärna laga egen nyttig soppa. Första året lade jag nyponen på tork på en bricka i vardagsrummet (för snål för att snabbtorka i ugnen). När brickan fylldes av tvestjärtar och spindlar som krupit ur nyponen slängde jag alltsammans. I höstas trädde jag upp bären på en tråd. Efter att ha dragit ut taggar ur vart enda finger. Då rasade de små djuren ner på golvet. Och nyponen också när tråden efter någon dag brast. Samlade i hop och trädde om. Sedan kom flugorna. Och släkten! Jag hängde ut nyponen på balkongen för att slippa visa upp de små flugsvärmarna. Då kom möglet. Eller möjligtvis hade det kommit redan inne i köket men syntes först i ljuset utanför. Nu är våren här, nyponen hänger kvar på balkongen. Jag vill inte äta dem bara titta. På avstånd så jag slipper se möglet. Men någon gång. Någon gång, kanske redan i år, ska jag äta egen tillredd nyponsoppa till egen förkylning!

Lotta sa...

Jösses vilken hisoria Victoria! jag är impad över att du visste att nypon-soppa är gjort på riktiga nypon.... sån är jag...
& som sagt... man behöver inte alls ha förkylning för att avnjuta denna fantastiska anrättning!!!